КАК ЗАХАРТА ДА РАБОТИ ВЪВ ВАША ПОЛЗА

Всички знаем, че яденето на прекалено много захар може да доведе до сериозни и често дълготрайни последствия за здравето. Но може би се чудите дали има начин да я включите по здравословен начин в диетата си? Ето мнението на трима експерти как да превърнете захарта в свой приятел.

Обърнете внимание на целия хранителен профил на менюто си

Експертът: Нанси Кларк, нутриционист от Бостън и автор на Nancy Clark’s Sports Nutrition Guidebook.

Може да се отпуснете, когато става дума за т.нар. скрити източници на захар, и да обърнете внимание на храните, които ядете заедно с тях. Вижте дресинга за салати, например. „Вместо да се фокусирате върху захарта в дресинга, погледнете всички полезни вещества в зеленчуците“, казва Кларк.

С други думи, ако се опитвате сляпо да пренебрегнете захарта, може да пропуснете някои важни нутриенти. Друг пример е портокаловият сок. Половин чаша съдържа 66 калории и 11 грама захар, но в същото време Ви осигурява препоръчителното дневно количество витамин С. Някои хора обаче съзнателно се опитват да си набавят витамин С от други източници и не винаги успяват, предупреждава Кларк.

Фокусирайте се върху натуралните храни

Експертът: Адена Неля, бивша състезателка по фигурно пързаляне,която в момента е спортен нутриционист.

“Ако ядете предимно натурални храни, ограничавате преработените храни и пълните със захар напитки и се стараете да балансирате диетата си около сложни въглехидрати, чисти източници на протеини и полезни мазнини, няма нужда да се тревожите колко захар ядете“, смята Неля. Това означава да изберете кисело мляко с истински плодове и овесени ядки, вместо овкусените алтернативи.

Освен това внимавате за „полезните захари“, като агаве, захарно цвекло и дори мед или кленов сироп. От гледна точка на нутриентите, те нямат предимство пред обикновената трапезна захар. Само че много преработени храни са пълни с тези т.нар. „натурални“ алтернативи, за да бъдат все така вкусни, но уж по-полезни.

Използвайте я в правилния момент

Експертът: Алън Тран, диетолог към Асоциацията по ски и сноуборд в САЩ.

За спортното представяне на най-високо ниво захарта е нещо задължително. „Само че количеството има значение, а и всеки спорт има различни изисквания към тялото“, предупреждава Тран. Атлетите, занимаващи се със спортове, изискващи голяма издръжливост, може да имат нужда от повече въглехидрати, отколкото силовите атлети, например. А и можете да планират приема на захар така, че да се усвоява по-бързо или по-бавно в зависимост от нуждите Ви.

Ето какво препоръчва Алън Тран за оптимално представяне:

Над 45 минути преди състезание или тренировка: Вземете си сандвич с фъстъчено масло и желе, енергийно блокче или цедено мляко с плод.

Непосредствено преди състезание или тренировка: Заложете на енергиен гел, спортна напитка или пресен плод – ананас, ябълка или банан.

По време на състезание или дълга тренировка: Нуждаете се от източник на бързи въглехидрати, като например спортна напитка (желираните бонбони също са популярен избор).

След състезание или тренировка: За да се възстановите пълноценно, имате нужда от комбинация от въглехидрати и протеини, като шоколадово мляко, сандвич с фъстъчено масло, варени яйца с крекери или протеинов шейк с плод.

Автор: outsideonline.com

Коментари

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

0

Your Cart