КАК ДА СТАНЕМ ПО-ДОБРИ В ИЗКАЧВАНЕ С КОЛЕЛО?

Всяко изкачване с колело съдържа един фундаментален елемент – вложените усилия. Но има и други важи неща, които определят дали и колко бързо ще стигнете до върха. Ето шестте най-важни според специалиста Анди Апългейт.

Наложете си темпо

Ако твърде бързо надхвърлите анаеробния си праг, ще Ви свършат силите и тогава или ще спрете, или най-малкото значително ще се забавите. Трябва да дишате дълбоко и комфортно и да поддържате пулса си под максималния.

Щом навлезете в ритъм, постепенно започнете да влагате повече усилия, докато не достигнете анаеробния си праг. Може да хвърлите всичките си сили в последните 200 метра. Ако започнете разумно, накрая ще имате енергия за силен завършек.

Стойте седнали

Освен ако не сте 55-килограмов специалист по изкачванията, през почти цялото време се залепете за седалката. Ако въртите педалите изправени, изразходвате около 5% повече енергия, отколкото ако сте седнали. Прехвърлете тежестта си леко назад, за да вложите повече сила при въртенето.

Изправете се само ако тялото Ви има нужда от почивка от седенето или се налага рязко да ускорите. Щом се изправите, носът на седалката трябва да допира леко бедрата Ви, докато в същото време центърът на тежестта Ви е пред нивото на педалите. Ако се приведете прекалено напред, ще окажете голяма тежест в областта на предната гума и ще загубите сцепление отзад.

 

Отпуснете тялото си

Горната част на тялото Ви трябва да е отпусната, за да не хабите енергия. Добър показател за това дали сте достатъчно отпуснати са леко разтворените лакти. Те трябва да са извън линията, която се образува от кокалчетата до раменете Ви, казва Апългейт. В противен случай широките гръбни мускули остават прекалено стегнати и това може да попречи на дишането.

 

Използвайте правилната скорост

Не се притеснявайте да използвате по-малките скорости. „Колоездачите обикновено гледат да използват някоя по-висока скорост, но най-важното е ритъмът на въртене да е в комфортни граници”, твърди Апългейт. Използвайте скорост, която Ви позволява да правите около 70 завъртания на педалите в минута.

 

Увеличете силата си

Ватове (ват е показател за използваната енергия и преобразуването й в сила) на килограм от теглото Ви, които можете да произведе, определят колко успешно сте способни да катерите нанагорнище с колело. Алберто Контадор, например, може да произведе 6-7 вата. „Ако сте способни да достигнете 5 вата, това е страхотно”, отбелязва Апългейт.

С високоинтензивни тренировки може да увеличите ватовете си с 5-7% в рамките на един сезон. Ето една сигурна стратегия как да го постигнете. Два пъти седмично в продължение на 10 до 30 минути изкачвайте стръмен наклон с близък до максималния си пулс (ако измервате вложените усилия по скала от 1 до 10, трябва да достигнете около 8). Другият вариант да подобрите съотношението сила-тегло, разбира се, е като намалите теглото си.

Дишайте дълбоко

Колоездачите често дишат плитко и учестено. Това обаче ограничава колко бързо и ефективно можете да доставите свеж кислород до работещите мускули. „Упражнявайте се да дишате дълбоко, изпълвайки изцяло белите си дробове”, съветва Апългейт. Като допълнителен бонус, дълбокото вдишване Ви помага да запазите спокойствие в стресова ситуация.

Автор: bicycling.com

Коментари

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

0

Your Cart