ИЗГАРЯТЕ ЛИ ПОВЕЧЕ КАЛОРИИ, АКО ТРЕНИРАТЕ В СТУДА

Тренировките през зимата определено Ви карат да се чувствате така, сякаш сте заслужили, ако не обилен пир, то поне едно фондю. Но дали да се натоварвате около и под нулата действително Ви помага да изгорите повече калории?

„Само в някои много специфични случаи”, твърди Боб Сийбор – диетолог, треньор и специалист по физиология. „Разходът на енергия започва да се увеличава значително само ако е толкова студено, че започнете да треперите”, допълва той.

Енергиен разход

Щом се разтреперите, тялото рязко започва да гори много калории. Според Сийбор тези неволни мускулни контракции водят до два пъти, три пъти или дори четири пъти по-голям енергиен разход над базовия метаболизъм. Анализ на няколко изследвания от 2010 г., обаче сочи, че 75-80% от калориите, изразходвани при треперенето, идват от запасите от мускулен гликоген. Това означава, че ако зъбите Ви започнат да тракат, трябва да увеличите приема на въглехидрати.

В крайна сметка, ако сте облечени подходящо, вероятно няма да се разтреперите и съответно няма да имате нужда от допълнително гориво. „Това обаче не означава, че трябва нарочно да ходите леко облечени в студено време, за да изгаряте повече калории”, отбелязва Марни Сумбал, която е спортен диетолог и треньор по триатлон. Ако го направите, само увеличавате риска от измръзване. По-добре се облечете както трябва и направете няколко допълнителни интервала.

Неочаквано добра комбинация

Друг начин, по който тренировките в студа могат да Ви помогнат да изгорите повече калории, е чрез активирането на т.нар. кафяви мазнини. Този тип мазнини помагат да се регулира телесната температура чрез горенето на калории. Бебетата се раждат с много от тях, но доскоро учените смятаха, че губим всички, докато растем. Само че се оказва, че не е точно така.

„Един от най-добрите начини да активираме кафявите мазнини е като спортуваме при ниски температури”, казва Джордж Кинг, професор в „Харвард” и главен учен в най-големия център за изследване на диабет „Джослин”. Друг отличен начин да активирате кафявите мазнини е чрез редовни упражнения.

От „Джослин” наскоро представиха специална тренировка, наречена „Охлаждането на Джослин”, при която се използват ниски температури, за да се активират именно кафявите мазнини. Може обаче да предизвикате сходен ефект, като просто излезете да почитате навън в по-мразовит ден. При това най-хубавото е, че според Кинг няма нужда да е кой знае колко студено. „Температура от порядъка на 16-17 градуса е достатъчно ниска, за да активира кафявите мазнини”, обяснява професорът. Той обаче предупреждава да нямате прекалено високи очаквания, защото кафявите мазнини могат да предизвикат допълнителното изгаряне на между 100 и 300 калории дневно.

Не пренебрегвайте хидратирането

Когато тренирате през зимата, трябва да имате предвид няколко важни неща. Макар жегата да е само далечен летен спомен, едно от тях е доброто хидратиране.

Тялото произвежда много топлина и продължавате да се потите обилно. „Освен това вдишването на студения и сух въздух води до сериозна загуба на вода, за да може да бъде затоплен и овлажнен. Така че през зимата атлетите трябва да се погрижат за възстановяването на течностите, загубени при дишането и потенето. Тъй като при ниски температури жаждата се усеща по-слабо и няма да изпитвате силно желание да пиете, трябва да се стараете съзнателно да приемате течности”, обяснява Ричард Куинси, бивш медицински директор на Американската ски и сноуборд асоциация.

Пазете горивото от замръзване

Разбира се, през зимата може да е голям проблем как да запазите храната и течностите да не замръзнат, ако смятате да прекарате повече време навън. „Ако карате колело два часа при минус 10 градуса и опитате да отхапете протеиново блокче, ще се почувствате сякаш дъвчете гранит”, казва Патрик Суийни, който прекосява Северния полярен кръг и става първият човек, стигнал с колело до базовия лагер на Еверест.

Ако тренирате при минусови температури, най-добре заложете на неща, които могат да се ядат замръзнали или се разтопяват бързо. Освен това дръжте водата си възможно най-близо до тялото. Любимият избор на Суийни са шоколади бонбони, приготвени с кокосово масло (което при много ниски температури се втечнява), или дебел резен бекон, обвит в кафява захар. „Щом замръзне е почти като дъвчащ бонбон”, казва той.

Стига натоварването да е с ниска интензивност до стомашно-чревния тракт стига достатъчно кръв, което подпомага храносмилането. Затова през зимата много атлети предпочитат твърда храна, вместо спортни напитки, гелове, блокчета и т.н. През лятото кръвта се насочва към кожата, за да помага за охлаждането, което прави твърдата храна по-трудна за храносмилане.

Автор: outsideonline.com

Коментари

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

0

Your Cart